Helårsaktiviteter

Fokus hele året

Med vores vision om et øget sportsligt fokus, er helårsaktiviteter for alvor blevet en ”kerneydelse” for landets skiklubber.
De klubber som har størst succes er ofte dem, som har et bredt udbud af aktiviteter året rundt.
De mest traditionelle aktiviteter er skigymnastik, barmarkstræning og rulleski, når der ikke er sne i Danmark.
Find info her på siden om hvilke træningstyper der gavner dit skiløb.

Rulleski er i øjeblikket i en rivende udvikling. Den ”motionstrend” der for tiden ruller over landet, hvor marathon, Ironman og ultraløb er blevet normalt, gør også andre fysiske udholdenhedssportsgrene populære. Herunder finder man langrend og rulleski. Langløbene, anført af Vasa og Birken, er blevet ”trofæer”, for seriøse motionister og rulleski er måden at træne på.

Det betyder også, at skiløbere er rykket ind i fitnesscentrene. Her opbygger man muskler og kondition frem mod vinterens skiture, hvad enten man skal på alpintur til Alperne eller køre Vasaløb i Sverige. Den danskudviklede langrendssimulator ThoraxTrainer er her blevet et vigtigt redskab, som også har fundet vej til flere skiklubber.

En anden trend er mountainbike. Og selv om Danmarks Skiforbund ikke ser sig selv som konkurrent til Danmarks Cykle Union, må vi konstatere, at mountainbike har vundet indpas i rigtig mange skiklubber, som træningsform og social aktivitet. Faktisk er der skiklubber som laver deciderede mtb-klubture, også ”down hill” mountainbike-ture til Alperne!

Rulleski

Ud over at være det perfekte sommeralternativ til langrend, så er rulleski også meget brugt af udøvere fra andre idrætsgrene. Rulleski er et godt – og skånsomt – alternativ til for eksempel løb, aerobic og cykling. Rulleskitræningen træner alle de store muskelgrupper og øger konditionen.
Læs mere om rulleski her...

 

Skiforberedende træning.

Barmarkstræning eller skiforberedende træning er en vigtig del af skiløb. Det er her hele skisæsonen forberedes. Der lægges vægt på træning og styrkelse af kroppens store muskelgrupper samt at øge konditionen.
Barmarkstræning er vigtig i forhold til skadesforebyggelse.

Mountainbike

Balance, adrenalin, teknik, intervaltræning…. det lyder både som alpint skiløb og langrend, men det passer også på mountainbike!

Mountainbike er et godt alternativ til skitræning om sommeren.

Del