Den danske styrtløber Christoffer Faarup stopper karrieren

Category: Alpin, Generel info, Nyheder

Christoffer Faarup                                                                                                                                                                   Maj, 2019

Den danske styrtløber Christoffer Faarup stopper karrieren

Mangel på økonomi og motivation er nøgleordene, når 26 årige Christoffer Faarup forklarer, hvorfor han trods fantastiske resultater de seneste måneder lægger skiene på hylden og retter blikket mod andre mål i livet.

Beslutningen om at stoppe karrieren som World Cup styrtløber har Christoffer Faarup truffet en måned efter, han deltog i sin sidste internationale konkurrence. Set udefra kan det virke underligt, for i februar og marts leverede Christoffer Faarup sine bedste resultater nogensinde:

• Ved VM i Åre i februar blev han nr 22 i skisportens kongedisciplin, styrtløb, blot 1,49 sek bag vinderen Kjetil Jansrud. Faarup blev også nummer 26 i super-g, 1,81 sek efter vinderen.
  • Ved de åbne norske mesterskaber i Hemsedal i slutningen af marts blev Christoffer nr 2 i styrtløb – med verdensmesteren Kjetil Jansrud på 3.pladsen.
  • I alpin kombination ved de åbne norske mesterskaber i Hemsedal blev Faarup samlet nr. 2 efter at have leverede et fremragende styrtløb, hvor han blev nr 1.

Men det er ikke en tilfældig indskydelse, der ligger bag Faarups karrierestop:

– Beslutningen har været undervejs et stykke tid. Her efter sæsonen hvor der har været fred og ro, har jeg tænkt det hele igennem flere gange og er nu helt afklaret med, at karrieren er forbi.

Økonomi
Flere forhold spiller ind når Christoffer Faarup beskriver, hvorfor han stopper netop nu:

– Økonomien spiller ind, det er ingen hemmelighed. Jeg har haft gode og trofaste sponsorer, og støttende forældre som har hjulpet mig med at forfølge min drøm. Danmarks Skiforbund har også støttet mig økonomisk, og i den sidste fase frem mod vinter-OL i 2014 og 2018 har jeg via Danmarks Idrætsforbund fået olympisk støtte. Men skulle jeg fortsætte min satsning på at nå helt op blandt de allerbedste styrtløbere i verden, så ville det kræve et støtteapparat, der i økonomisk forstand er uden for min, og min families rækkevidde.

Motivation
Hele vejen fra de første år i konkurrence-skisporten og helt frem til nu har motivation og tålmodighed nærmest været et varemærke for Christoffer Faarup. Nu er motivationen imidlertid ved at forsvinde:

– Gennem sæsonen 2018/2019 har min motivation været meget svingende. Det er aldrig sket før. Den sidste måned, hvor jeg har været herhjemme, har jeg slet ikke savnet skiløbet. Uden motivation som drivkraft er det urealistisk at tale om at tage det sidste hop helt op til øverste niveau i verden.

Fremtidsplaner
Beslutningen om at stoppe skikarrieren er taget. Christoffer Faarup er også klar til næste skridt som bliver en fremtid i luften.
Christoffer Faarup Maj, 2019

– Jeg har lyst til at blive pilot. Det er en drøm jeg har haft siden jeg var barn. Jeg har en studentereksamen fra Norges Topidretts Gymnas i Lillehammer med i bagagen, og jeg har læst økonomi og administration på universitetet i Lillehammer. Så nu skal jeg arbejde med at klappe flyene som groundhandler ved Oslo’s lufthavn, Gardermoen, indtil jeg kan søge ind på pilotuddannelsen.

Highlights fra karrieren
Christoffer Faarup har altid repræsenteret Hobro Skiklub, og han er samtidig medlem af Lillehammer Skiklub.

Vinter-OL
CF deltog i vinter-OL 2014 i Sochi (34, Alpine combined) og vinter-OL 2018 i PyeongChang (30, alpine combined)

VM
VM debut i Garmisch i 2011.
Har siden deltaget i VM 2013, 2015, 2017 og 2019 (nr 22 i styrtløb i 2019)

World Cup
Har deltaget i 41 World Cup – med en 36. plads som bedste placering

Europa Cup
Har deltaget i 60 EC – med to 9. pladser som bedste resultater

Medaljer Vinder af to internationale konkurrencer – begge i 2019
Har opnået 14 podieplaceringer
Har vundet 29 officielle Danmarksmesterskaber

FIS-point
I alle internationale konkurrencer scorer man FIS-point, som beskriver, hvor godt resultatet er i forhold til verdens bedste løber.
Målt på FIS-point placerer CF sig med et resultat på 9 FIS point i DH og 11 FIS point i SG på en suveræn 1.plads blandt alle tiders bedste danske alpine skiløbere.

Vejen ind i alpinsporten
CF blev sammen med familien medlem af Hobro Skiklub i 2003. Familien Faarup boede dengang i Århus. Herefter fulgte et par år, hvor Christoffer rejste til Norge flere gange hver vinter med sin klub for at træne og konkurrere – primært i danske konkurrencer.
I 2007 valgte familien Faarup at flytte til Norge, hvor de byggede hus få meter fra træningsanlægget på Hafjell. Forældrene fik job med det samme og familien blev hurtigt integreret i lokalsamfundet. Familien bor stadig på Hafjell.
Christoffer gik i skole i Øyer ved Hafjell. Han tog sin studentereksamen på topidrætsgymnasiet i Lillehammer – alt imens hans skikarriere tog fart. Efterfølgende kom han som den første udlænding ind på Norges Skiforbunds alpine hold, hvor løberne kombinerede en spirende international skikarriere med universitetsstudie på enkeltfagsniveau
Siden sommeren 2017 har Christoffer rejst og trænet med det svenske World Cup hold.

Download pressemeddelelsen her

Photo: Lars Moeller