Det er en ny hverdag vi vender tilbage til i klubberne, men vi kan dyrke vores sport! Vi skal bare tænke os lidt ekstra om og tage forskellige forholdsregler.
Retningslinjer fra Kulturministeriet, DIF og DGI, giver mulighed for at samles op til 100 personer (50 personer i Storkøbenhavn og Odense Kommune) samt holde stævner og samlinger med op til 500 deltagere. Afstandskravet på 2 meter under aktivitet og reglerne for god håndhygiejne fortsætter. Det samme gælder reglen om at blive hjemme, hvis man er i tvivl om, at man er syg. Er det muligt, holdes en afstand på 2 meter hvis medlemmet er i bevægelse eller er fysisk anstrengt. Vær opmærksom på risikoen for kontaktsmitte.

Forsamlingstætheden må dog ikke komme under 4 m2 pr. person. Der må maksimalt være 1 person pr. 4 m2 i lokaler hvor der er offentlig adgang. I lokaler hvor deltagerne sidder ned må der være 1 person pr. 2 m2, der skal være 1 m mellem pladserne.

For mere uddybende information anbefaler vi at I læser:
Sundhedsstyrelsens råd og anbefalinger,
Myndighedernes råd og anbefalinger
Kulturministeriets retningslinjer
Udenrigsministeriets rejsevejledninger
DIFs råd og vejledninger om Corona

Forudsætningen for at gå i gang med idrætsaktiviteter er, at klubben sikrer, at rammerne er på plads. I bør som klub skabe nogle rammer der overholder de gældende regler og samtidigt gør det trygt og sikkert for medlemmet at deltage i aktiviteten. Derudover bør I sikre at jeres instruktører/trænere ikke udsættes for smitterisiko og er informeret om klubbens procedurer.

Med hensyn til klubture til udlandet henviser vi til Udenrigsministeriets rejsevejledninger og restriktionerne på den pågældende rejsedestination.

Retningslinjerne nedenfor ikke tilsidesætter ikke Sundhedsmyndighedernes og Rigspolitiets anvisninger, ligesom øvrig lovgivning er gældende.

Hvad betyder det for klubben?
Forudsætningen for at gå i gang med idrætsaktiviteter er, at klubben sikrer, at rammerne er på plads. En grundig forberedelse gør opstarten lettere – især under de anderledes forhold, I nu skal starte op under:
• Sundhedsmyndighedernes retningslinjer skal følges.
• Første skridt er, at bestyrelsen mødes og aftaler, hvordan jeres forening åbner.
• Andet skridt er, at I klæder jeres trænere på til at kunne varetage åbningen.
• Kommunikation til jeres medlemmer – hvad er planen?

for smitterisiko og er informeret om klubbens procedurer.

Grundreglerne for forebyggelse af smittespredning bør efterleves:
1. Bliv hjemme hvis du har symptomer eller føler dig lidt sløj.
2. Hygiejne med ekstra fokus på håndhygiejne. Hosteetikette og kontaktpunkter.
3. Reducer kontakten, hav fokus på afstand, hyppighed, varighed og barrierer.
– Hvis man ikke har mulighed for at overholde alle elementerne, så bør de øvrige punkter intensiveres

Vær særlig opmærksom på håndhygiejne – brug håndsprit eller vådservietter, hvis der ikke er mulighed for at vaske hænder med vand og flydende sæbe. Der bør altid være vådservietter eller håndsprit (70-85%)
tilgængeligt. Host eller nys sker i albuen eller i et papirlommetørklæde. Man bør holde sig hjemme, hvis man har symptomer som feber, hoste eller muskelømhed – og gå straks hjem selv ved milde symptomer.
Vær opmærksom på de særlige risikogrupper som defineret af Sundhedsstyrelsen. Læs mere i pdf’en COVID-19 råd og vejledninger i forbindelse med opstart af sæsonen

Vi har samlet forskellige råd og vejledninger om hvordan vi skal forholde os i forhold til at sikre vi kan udføre vores sport på en tryg og sikker måde samtidig med, at vi overholder påbud og restriktioner:

COVID-19 råd og vejledning i forbindelse med opstart af skisæsonen

Retningslinjer_udendoers_idraets-_og_foreningsliv_8.august_2020

Retningslinjer_for_genaabning_af_indendoers_idraets-_og_foreningsliv_samt_idraets-_og_fritidsfaciliteter_august 2020

Anbefaliger hvis et medlem har symptomer eller blive smittet med Covid 19

DIF DGI og Firmaidrættens retningslinjer for genåbning af al idræt

FIS COVID 19 Prevention Guidelines_v2_09092020

fis world cup risk management covid-19 testing protocal organisers-update4-090920-clean

page.php